T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / KEÇİÖREN - Yalçın Eskiyapan Ortaokulu

Etkili ve Verimli Ders Çalışma

 

ETKİLİ VE VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

                                  

        Etkili ve verimli ders çalışma bir öğrenciyi başarıya götürecek en önemli faktörlerden biridir. Verimli çalışmanın en temel yolu öğrencinin kendine uygun bir çalışma planı hazırlamasıdır.Öğrenci ders çalışırken 45 dakika ders çalışıp 10'ar dakika ara vermesi onun ders çalışma verimini arttırır. Ders arasında mola vermemek ve verilen molanın çok uzun olması çalışma verimini düşürür.

 Etkili ve verimli çalışmanın en önemli öğeleri:

1)  ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ :

      Çalışma ortamı öğrenciyi derse güdeleyici nitelikte olmalıdır. Öncelikle ortamın iyi havalandırılmış yeterince aydınlık ve normal sıcaklıkta olması gerekir. Mümkünse öğrencinin kendine ait bir odası olmalıdır. Eğer öğrencinin evi buna müsait değilse öğrenci olabildiğince sakin ve sessiz ortamlarda dersine çalışmak için çabalamalıdır. Öğrencinin masa başında dersine çalışması uygundur. Öğrencinin ders çalıştığı ortamda ders kitabı ve dersle ilgi araçlar bulunmalıdır bir başka anlatımla öğrenci gerekli olduğunda bunlara ulaşmak için boşuna zaman kaybetmemelidir. Bunun yanında öğrencinin çalışma yaptığı masanın üzerinde sadece o an çalıştığı dersin materyalleri bulunmalıdır. Çünkü diğer materyaller hem çalışma alnını dağınıklaştırır hem de dikkati dağıtır. Öğrencinin odasında dikkatini dağıtacak afiş, poster vb. şeyler bulunmamalıdır. Yine öğrenci çalışırken müzik dinlememelidir. Ders aralarında müzik dinlemesinde bir sakınca yoktur fakat dinlediği müzik yüksek sesli olmamalıdır çünkü yüksek ses beynini yoracaktır.

2)   ETKİN OKUMA :

    Okumak, ders çalışmanın olmazsa olmazıdır. Birçok öğrenci okuma becerisi edinmekte zorlanır. Etkin okuma başlığı altında paylaşılacak teknik "İSOAT" şeklinde kodlanmış olan yoldur anlaşılacağı kodlamanın her harfi bir aşamayı temsil etmektedir. Aşamaları kısaca açıklamak gerekirse; İ: İncele: Okunacak konunun ana alt başlıkları konuların ilk son paragrafları gözden geçirilir ama konu bütünüyle okunmaz. S: Sor: İncelenen konuyla ilgili olarak olabildiğince ayrıntılı sorular hazırlanır. Sorular bir yere not edilir. O: Oku: Konu hazırlanan soruların hepsine cevap verilecek şekilde gerekirse tekrar tekrar okunmalıdır. A: Anlat : Okuduğu konuyu yine soruların cevaplarını vererek öğrenci kendine anlatmalıdır. T: Tekrar: Öğrenci çalıştığı konuyu belli aralıklarla tekrar etmelidir. Örneğin hafta içi çalıştığı konuyu hafta sonu, bütün bir ay çalıştıklarını ise ayda bir tekrar etmesi uygundur.

3)   ETKİN DİNLEME:

      Etkin okumada olduğu gibi etkin dinlemeyi de "İFİKAN" şeklinde bir kodlamayla özetleyebiliriz. Bu aslında bir süreçtir ve şöyle işler: İ: İzle: Öğrenci burada öğretmeni gözlemeyi iyi bilmelidir. Öğretmenin çok önemli konuları nasıl anlattığını bilmek ve anlatılan konunun ne derecede önemli olduğunu anlamak durumundadır. F: Fikirler: Her konu ana ve yan fikirlerden oluşur. Konunun ana fikri olduğu gibi onu anlatanın da konuya kattığı fikirle vardır. Öğrenci bunlara dikkat etmeli özellikle konunun ana fikrini anlamaya çalışmalıdır. İ: İşaretler: Öğrenci öğretmenin anlattığı konuda soru gelebilecek yerlerin ipuçlarını görmeli ve bu bölümleri dikkatle takip etmelidir. Öğrencibunu anlamak için öğretmenin vurgularına ve tekrar ettiği yerlere dikkat etmelidir. K: Katıl: Öğrencinin konuyu anlaması için gerektiğinde soru sorması ve gerektiğinde eksik gördüğü yerleri tamamlaması uygundur. Başka bir anlatımla öğrenci dersten kopmamalıdır. A: Araştır: Öğrenci konuyla ilgili düşüncelerini uygun koşullarda arkadaşlarıyla paylaşmalı gerekirse konu için başka kaynaklardan araştırma yapmalıdır. N: Not Tut: Yazılı hale getirilmeyen bilgiler çok çabuk unutulur. Buna bağlı olarak öğrenci derste dinlediği konuyu not tutmalıdır. Mümkünse her ders farklı bir deftere not alınmalı, not alırken yazı düzenine dikkat edilmeli ve olabildiğince renkli kalemler kullanılmalıdır.(Not ne kadar güzel görünürse öğrencinin çalışma isteği artar.

4)  TEKRAR ve DERSE HAZIRLIK:

      Tekrar edilen konular sınavda soru olarak geldiğinde kolaylıkla yapılabilir.Derse hazır gelmekte başarıyı artırır.

5)  AMAÇ BELİRLEME :

       Doğadaki her şeyin bir amacı vardır. Her öğrencinin mutlaka bir  ya da birkaç amaç belirlemesi gerekir. Amaç belirleme konusunda kendi potansiyellerini göz önünde bulundurmaları uygundur. Amaç belirlemek gidilecek noktayı gösterir ve amaca yönelik çalışmalar kalıcı olur.     

 

VERİMLİ DERS ÇALIŞMAYI ENGELLEYEN TUZAKLAR

 

Gözlerinizi yapamadıklarınıza çevirmek,

Müzik eşliğinde çalışmak,

Zorlanılan derslerin dışlanması,

Aşırı kaygı(güvensizlik),

Yatarak(uzanarak)çalışmak,

Çalışma anında hayallere dalmak,

Uzayıp giden telefon konuşmaları yapmak,

Çalışmayı tamamlamadan bırakmak,

Arkadaşlara "hayır!" diyememek,

Televizyona takılıp kalmak,

Dersler, konular hakkında yetersiz bilgi sahibi olmak,

Düzenli tekrarlar yapmamak,

Plansız, programsız çalışmak,

Kendinizi başkalarıyla kıyaslamak,

Zamanı denetleyememek,

Yanlışlardan ders almamak, noksanları gidermemek,

Sınav bilgi ve tekniklerini yeterince bilmemek,

Motivasyon noksanlığı, isteksizlik.

 

BAŞARILI İNSAN ;

 

Başarılı insan; daima çözümün bir parçasıdır.

Başarılı insan; bir program yapmıştır.

Başarılı insan; 'işine yardım edeyim der'

Başarılı insan; her soruna bir çözüm bulmaya çalışır.

Başarılı insan; 'olabilir ama imkânsız değil' der.

Başarılı insan; en olumsuz bir durumda bile bir çıkış yolu bulur.

 

BAŞARISIZ İNSAN;

 

Başarısız insan; daima sorunun bir parçasıdır.

Başarısız insan;  devamlı mazeret bulmuştur.

Başarısız insan ; 'bu benim işim değil' der.

Başarısız insan;  her çözüme bir sorun bulur.

Başarısız insan ; 'mümkün olabilir ama çok zor' der.

Başarısız insan;  en olumlu durumlarda bile engel bulur.

 

 

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 20.10.2014 - Güncelleme: 28.03.2021 18:29 - Görüntülenme: 5493
  Beğen | 17  kişi beğendi